سلامت

 
چگونه از پوست مراقبت کنیم؟
ساعت ۱:۳٤ ‎ب.ظ روز ٢۱ شهریور ۱۳۸۸ 

می‌گویند: «پوست آینه بدن است»، منظور سلامت فرد است. سلامتی جسمی و روانی!


این بدان معنا است که هر گونه بیماری یا حالت جسمانی و روانی غیرطبیعی موجب تغییر در سلامت پوست می‌شود. متخصصان پوست این‌گونه اظهار می‌کنند که پوست یک فرد ممکن است در طول حیات به خاطر یک‌سری تغییرات غددی، روانی، ارثی، محیطی و بیماری تغییر کند. برای مثال برخی افراد در سنین بلوغ دچار چربی بیش از حد پوست می‌شوند که علت آن افزایش هورمون‌های جنسی است.
یا اینکه چربی پوست زنان در طول مدت عادت ماهانه دستخوش تغییراتی می‌شود و اکثر زنان پس از سن یائسگی دچار کاهش چربی پوست می‌شوند.
اکثر ناراحتی‌های روحی موجب تغییر شادابی پوست می‌شوند و همچنین عوامل دیگری مانند خستگی و کار زیاد، کشیدن سیگار، مصرف الکل، مصرف مواد آرایشی غیراستاندارد، استفاده خودسرانه و نابجا از برخی داروها (مثل استفاده مکرر پماد بتامتازون) موجب آسیب پوست و بروز چروک و پیری زودرس پوست می‌شود. البته عامل وراثت را نباید نادیده گرفت؛ چرا که یکی از مهم‌ترین عوامل برای تعیین سلامت پوست شما به حساب می‌آید.
تغذیه مناسب و استفاده از رژیم‌های غذایی مناسب نیز برای شادابی و جوانی پوست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این جا چند راهکار به شما معرفی می‌شود که با استفاده از این روش‌ها می‌توانید پوستی سلامت‌تر داشته باشید.
در هوای گرم از کرم‌های مرطوب‌کننده و در هوای سرد از کرم‌های محافظ استفاده کنید.
برای پاک کردن مواد آرایشی صورتتان می‌توانید از شیرپاک‌کن یا از شیر یا عصاره خیار استفاده کنید.
پوست خود را از تابش زیاد آفتاب، وزش بادهای گرم و خشک و همچنین سرما محافظت کنید.
پوست خود را زیاد با آب و صابون نشویید. اگر به خاطر مسائل شغلی مجبورید که این کار را بکنید از صابون‌های خنثی استفاده کنید.از مصرف سیگار پرهیز کنید زیرا سیگار جزو مضرترین مواد برای پوست بوده و موجب تغییر رنگ، چروک پوست و پیری زودرس می‌شود.پوست هیچ گاه نباید خشک بماند زیرا صورت به محرک‌های خارجی حساس می‌شود. بنابراین هر گاه پوست قسمتی از بدنتان خشک شد، حتما آن را با کرم مناسبی چرب کنید ولی هیچ گاه پوست خود را بیش از حد با کرم چرب نکنید.
استفاده از ماسک‌های پوستی می‌تواند مفید باشد چون موجب تمیزی، طراوت و شادابی پوست می‌شود. بهترین ماسک‌ها همان ماسک‌های متشکل از آبمیوه‌ها، پوست میوه‌ها و بافت میوه‌ها است.
وزن خود را ثابت نگه دارید. به خاطر داشته باشید که افزایش و کاهش وزن به صورت مکرر موجب می‌شود تا پوست سالخورده شود.
در رژیم غذایی خود از سیر استفاده کنید. سیر نه تنها از ایجاد بیماری قلبی و سرطان جلوگیری می‌کند؛ بلکه عمر طبیعی سلول‌های پوست را نیز افزایش می‌دهد.
هر روز، صبح و بعد از ظهر به مدت 15دقیقه عضلات صورت خود را ماساژ دهید.
پروتئین نیز از جمله مواردی است که باید در مقوله حفظ و نگهداری از پوست به آن توجه خاصی داشت. سعی کنید از موادی که حاوی پروتئین هستند مانند مرغ و ماهی بیشتر استفاده کنید.آب بسیار بنوشید. روزانه باید هشت لیوان آب مصرف کنید. هرقدر آب بیشتر بنوشید، پوست بهتری خواهید داشت.یک رژیم مناسب برای سلامت پوست رژیمی است که سرشار از میوه، سبزیجات، مغزها، حبوبات گیاهی، روغن زیتون، روغن ماهی، غلات و آب باشد.
نوشیدن قهوه و چای به مقدار بالایی توصیه نمی‌شود؛ زیرا هم حاوی کافئین است و از طرف دیگر باعث افزایش دفع ادرار و در نتیجه موجب از دست رفتن مقدار زیادی آب بدن می‌شود.


کلمات کلیدی: زیبایی
 
نقش ورزش در سلامت زنان
ساعت ۱:٢۱ ‎ب.ظ روز ٢۱ شهریور ۱۳۸۸ 

فعالیتهای ورزشی منظم به همراه تغذیه مناسب می تواند در بالابردن ضریب سلامت زنان و پیشگیری از بیماریها که از علل عمده مرگ و ناتوانی آنها در سراسر دنیا است ، مؤثر باشد. افزون بر این تحرکات جسمانی مستمر در جلوگیری از ابتلا به امراض قلبی و عروقی نقش به سزایی دارد. این امراض که شامل بیماریهای قلبی، فشار خون و ضربان قلب بالا است ، یک سوم از علل مرگ و میر زنان در سراسر دنیا را تشکیل می دهد، برای نمونه بیماریهای قلبی و عروقی نیمی از مرگ و میرهای زنان بالای 50 سال در کشورهای در حال توسعه بوجود می آورد. فعالیتهای فیزیکی منظم به همراه رژیم غذایی مناسب یکی از مؤثرترین روشهای کنترل چاقی و باقی ماندن در وزن بدنی ایده آل در میان زنان است . آمار مبتلایان به دیابت در دنیا بیانگر این واقعیت است که دیابت بیش از70میلیون نفرازجمعیت زنان دنیا را به این بیماری مبتلا کرده است . دیابت می تواند بیماریهای قلبی و عروقی را تشدید کند و منجر به بروز کوری ، آسیب سیستم عصبی ، نارسایی کلیه ، زخم های لاعلاج و در نهایت قطع پا شود. تحقیقات اخیر نشان می دهد که فعالیتهای فیزیکی منظم و ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی می تواند از بروز بیش از نیمی از بیماریهای دیابت (غیروابسته به انسولین ) پیشگیری نماید.فعالیتهای فیزیکی معمولاً عامل مهمی درپیشگیری ازپوکی استخوان نیزمی باشد. پوکی استخوان از جمله بیماریهایی است که موجب ضعیف شدن و شکنندگی استخوانها می شود، درصد پیشرفت پوکی استخوان در زنان بخصوص در دوران بعد از یائسگی بیش از مردان است . فعالیتهای بدنی نسبتاً سنگین ، مثل پیاده روی و آهسته دویدن ، برای رشد طبیعی استخوانها و اسکلت بدن بسیار ضروری و لازم است . پیاده روی تند و تیز در کاهش ضایعات استخوانی نیز مؤثر است و در بالا بردن استحکام ، توازن و کاهش خطر افتادگی ماهیچه ها نیز نقش دارد. فعالیتهای فیزیکی منظم در کاهش استرس ، اضطراب ، افسردگی و احساس بی کسی و تنهایی تأثر اساسی دارد و این پدیده برای زنان بسیار حائز اهمیت است ، زیرا در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه روند رشد بیماری افسردگی در زنان تقریباً دو برابر مردان است . فعالیتهای فیزیکی در به وجود آمدن اعتماد به نفس نیز بسیار مؤثر است و زمینه مناسب برای فعـالیت های اجتماعی متکی به امید و تلاش را فراهم می سازد.


کلمات کلیدی: ورزش
 
 
ساعت ۳:٢٤ ‎ب.ظ روز ۱۸ شهریور ۱۳۸۸ 

منمنت


کلمات کلیدی:
 
گالری عکس
ساعت ٤:۱۳ ‎ب.ظ روز ۱٥ شهریور ۱۳۸۸ 
   
  تغذیه  بهداشت   سبزیجات

کلمات کلیدی: گالری عکس
 
عکس
ساعت ۳:٥٠ ‎ب.ظ روز ۱٥ شهریور ۱۳۸۸ 

 

                                                                                 
تغذیه بهداشت

 


کلمات کلیدی: گالری عکس
 
تست7
ساعت ۳:٢۱ ‎ب.ظ روز ۱٥ شهریور ۱۳۸۸ 

تست٧


کلمات کلیدی: تغذیه
 
رابطه تغذیه با سلامتی
ساعت ۱٢:٥۸ ‎ب.ظ روز ۱٥ شهریور ۱۳۸۸ 

در قرن 18، بسیاری از دریانوردان در مسافرت های طولانی به دلیل ابتلا به بیماری اسکوروی (کمبود ویتامین ث ) جان خود را از دست می دادند. دریانوردان نه به دلیل حمله دشمنان، بلکه به دلیل بیماری می مردند. بعدها متوجه شدند که غذاهای کنسروی دریانوردان، فاقد ویتامین ها و مواد غذایی تازه است و با اضافه نمودن لیموی تازه به غذای آنها، این مشکل بر طرف شد. اکثر انواع ویتامین با توجه به بیماری هایی که فقدان هرکدام در سلامت افراد ایجاد می نمود، شناخته شدند. نقش تغذیه هم ردیف اهمیت ورزش، محیط اطراف و آسایش روحی در سلامت افراد می باشد.

البته بعدها ارتباط سلامتی با تغذیه کم رنگ تر شد. سلامتی به هنجاری در اجتماع مبدل شد و افراد، انواع بیماری ها، عوامل ایجاد کننده ی آنها و راه های مقابله با آنها را شناسایی نمودند.
پس از جنگ جهانی دوم بود که اپیدمی ها شیوع پیدا کرد و همان موقع، بیماری های قلبی، سرطان، دیابت و... به میان آمد.

بسیاری از محققان، علت پیش آمد چنین بیماری هایی را مصرف بیش از حد هیدرات های کربن، کم ورزش کردن، مصرف کم سبزی و میوه تازه و همچنین استفاده از چربی هایی که برای سلامتی مضرند می دانند. رستوران هایی که غذاهایی که سریع آماده می شوند را عرضه می کنند، انواع دیگری از بیماری ها را تحت نام بیماری های تمدن به وجود آورده اند.

تغذیه از بسیاری جهات بر سلامتی تاثیر می گذارد. عدم تعادل مواد مغذی در بدن، چه کمبود و چه مصرف بیش از حد، بر سلامت فرد اثر گذاشته و عملکرد طبیعی بدن را مختل می نماید. مثلاً سرطان به دلیل عملکرد بد در سوخت و ساز سلولی رخ می دهد و یا مصرف زیاد انرژی طی فعالیت منظم (مثلا ورزش) سلامتی فرد را تضمین می کند.


کلمات کلیدی: تغذیه
 
تست2
ساعت ٥:٠٦ ‎ب.ظ روز ۱٤ شهریور ۱۳۸۸ 

تست٢


کلمات کلیدی: بهداشت